Mennyi időt töltsön a gyermek a képernyő előtt?

Nyomtatás

A kérdés aktualitása vitathatatlan, hisz már jó ideje nem csak a televízió az egyetlen, amely magával ragadja a gyermekeket a családi élet, a közösségi programok és az egészség rovására. Az asztali számítógépeken túl a laptopok, a tabletek, az okostelefonok és az egyéb technikai „kütyük” életünk szerves részeivé váltak. Különösen nagy a felelősségünk, ha szülőként tesszük le a voksunkat valamilyen technikai vívmány, internetes tartalom mellett, kiváltképp, ha azt a mozgás, a játék vagy a mese felolvasása ellenében alkalmazzuk.

Számtalan pró és kontra érvet fel lehet sorakoztatni a képernyő kérdésében, de sem a számítógépre, sem pedig a televízióra nem szabad úgy tekintenünk, mintha az maga az ördög volna. Jómagama középút híve vagyok, és maximálisan egyetértek a neves gyermekpszichológussal, Ranschburg Jenővel. Szerinte a televízió, a számítógép és az internet a modern világ szellemi tápláléka. „De akárcsak a fogyasztás vagy a silány minőség könnyen ártalmassá is válhat.” Abban az esetben, ha ezt a nézetet elfogadjuk, nincs értelme a gyermekeket teljesen eltiltani a monitoroktól, mert fejlesztik a vizuális érzékelést, a gyors reakciót, a problémamegoldó képességet. A megfelelő játékkal fejlődhetnek a gyermekek különböző részképességei, úgymint a memória, a számolási készség, a gyorsaság. Ám ezeket a kívánatos eredményeket csakis szigorú szabályok mellett érhetjük el.

Fontos, hogy minél későbbi életkorban üljön a gyermek a képernyő elé. A fejlődés korai szakaszában, 0–3 éves korig a szellemi fejlődés a mozgásfejlődésbe ágyazott. Hónapról hónapra új készségek alakulnak ki. Éppen ezért ilyenkor az a legfontosabb, hogy a gyermekek létező dolgokkal kapcsolatban szerezzenek tapasztalatokat, és aktívan használják érzékszerveiket. A látvány, hangok, szagok, érintés, ízlelés, egyensúlyozás, mozgás, hőérzékelés, fájdalom, a saját testkontroll elengedhetetlen feltételei a valós életben való tájékozódásnak és érvényesülésnek. A technika használatát meg kell előzze a természetben töltött idő, a természet megismerése, a játék, az emberi kapcsolatok kialakítása.

A gyermek minél kevesebb időt töltsön a képernyő előtt. A szakemberek az életkori sajátosságokat figyelembe véve a következőket javasolják: 0 és 3 év közötti gyerekeknek egyáltalán nem ajánlott a TV-nézés. 3 és 5 éves kor között legfeljebb 30 percet, a 6 és 8 év közöttiek maximum 1 órát, 9 és 12 éves kor között pedig nem ajánlott többet tévézni másfél óránál. A mai Magyarországon a 4–18 év közötti gyermekek átlagosan 3-4 órát töltenek aktív TV-nézéssel, ez a mennyiség jócskán meghaladja a kívánatos értéket. Elveszi az időt a sportolástól, a családi programoktól, mint például a közösen elfogyasztott vacsorától, ami alkalmat adhatna a család minden szereplőjének arra, hogy beszámoljon az aznapi élményeiről, ezzel erősítve a családi köteléket és fejlesztve a gyermekek kommunikációs készségeit és a memóriáját is.

Fontos, hogy a gyermekek olyan számítógépes játékokkal játszanak, melyeket a szülő minőségileg is és mennyiségileg is kontrollál. A számítógépes játékok túlingerlik a gyermekeket, ezáltal a gyengébb ingerek is kiverik a biztosítékot náluk, vagy épp ellenkezőleg, immunissá válnak a külvilágból érkező jelzésekre. Ennek következményeként a gyermekek nem képesek koncentráltan figyelni, másrészt a hétköznapi helyzetek nem lesznek elégségesek a figyelmük megtartására.

Sajnos a mai magyar valóság az, hogy a gyermekek nem egészséges mennyiségű időt töltenek a digitális eszközök használatával, könnyen függővé válhatnak, ezáltal romlik a gyerektársaikkal, felnőttekkel való kapcsolataik minősége, és a kötelességeiket sem tudják kellő módon ellátni. A felfokozott ingerekhez szokva az olvasás, a hagyományos játékok és az iskolai oktatás nem köti le őket. Ezáltal romlik a gyermekek beszédkészsége, érdektelenné válnak a beszélgetésekre, fantáziaviláguk színtelenné válik.

Azonban, ha a szülő figyel arra, hogy gyermeke megfelelően és mértékkel használja ezeket az eszközöket, akkor nem kell félnie a negatív hatásoktól.

Téttry Tímea, első osztályos tanító néni, konduktor-tanító

(Felhasznált források:

http://www.babaszoba.hu/articles/gyerek/Gyerek_es_kepernyo_a_problemas_kapcsolat?aid=20160518171821

http://www.webbeteg.hu/cikkek/csecsemo_gyermekneveles/11798/a-tevenezes-hatasa-a-gyerekekre

http://www.ugyesgyerek.com/a-digitalis-eszkozok-forradalmanak-hatasa-gyermekeink-eletere/)

 

Decrease font size Default font size Increase font size